W3vina.COM Free Wordpress Themes Joomla Templates Best Wordpress Themes Premium Wordpress Themes Top Best Wordpress Themes 2012

Зелената електроенергия – поредния паразит в икономиката?

Зелената Електроенергия

Зелената Електроенергия

След като си говорих с един приятел относно бъдещето на икономиката на България, бях потресен от информацията, която сподели с мен. Оказа се, че цената на електроенергията от фотоволотатични централи (соларни системи), която плащат доставчиците на електроенергия е 70-пъти по-скъпа от тази заплащана на АЕЦ и над 10 пъти по-скъпа от тази на ТЕЦ-вете.

Справка можете да направите на сайта на Държавна Комисия за Енергийно и Водно Регулиране.
Ще посоча няколко от цените, които ще намерите на страницата:

1. Цени при продажба на електрическа енергия от производители на обществения доставчик

Производители на електрическа енергия

Цена за енергия (лв./МВтч)

Цена за разполагаема мощност (лв./МВтч)

1.

„АЕЦ Козлодуй“ ЕАД 11.68 28.06

2.

ТЕЦ „Бобов дол“ ЕАД 65.08 16.99

3.

ТЕЦ „Марица 3“ АД 67.64 11.08

4.

„Топлофикация Русе“ ЕАД (блок 4) 76.39 8.38

5.

ТЕЦ „Варна“ ЕАД 71.88

6.

ТЕЦ „Марица-Изток 2“ ЕАД 40.50 21.38

3. Цени на вятърни електрически централи с инсталирана мощност 800 кВ и повече:

3.1 до 2250 пълни ефективни годишни часове на работа – 189.00 лв/МВтч.

3.2 над 2250 пълни ефективни годишни часове на работа – 172.00 лв/МВтч.

Забележка: В цените не е включен данък върху добавената стойност.

4. Цени на вятърни електрически централи с инсталирана мощност под 800 кВт с асинхронен генератор с кафезен ротор – 145.00 лв/МВтч

Забележка: В цените не е включен данък върху добавената стойност.

5. Цена на електрическата енергия, произведена от фотоволтаични централи:

а) с инсталирана мощност до 5кВтп – 823 лв./МВтч.

б) с инсталирана мощност над 5кВтп – 755 лв./МВтч.

Притесняват ме няколко непотвърдени факти:

  • Цената на електроенергията, която ние крайните потребители плащаме е усреднена стойност от участващите производствени мощности
  • Българското правителство (ДАНЪКОПЛАТЦИТЕ !) се задължават да изкупува зелената електроенергия от доставчиците;
  • Сключваните договори са за период от 25 години;
  • Цената е функция на продажната цена от останалите видове електроцентрали умножена по коефициент. Коефициента явно е доста висок, за да се получат такива разлики;
  • Амбициите на правителството са до 2020 година, 16% от произвежданата електроенергия да е от зелени източници;
  • Инвеститорите в голямата си част са чужденци. Съответно парите буквално ще бъдат източвани от България от крайните потребители;
  • Нуждата от местна работна ръка за управлението на тези електроцентрали е минимална. Освен охрана и поддръжка, всичко останало ще е автоматизирано;
  • Увеличението на цената на тока би била над над 100% през 2020 при планираната мощност на зелената енергия и сегашното съотношение в цената;
  • Испанците са с няколко години напред и при тях новите проекти вече са замразени, тъй като хората са съзрели проблема.

Не е нормално в една икономика да се насърчават нови технологии, които не са ефективни и няма да допринесат за развитие, особено в икономиката като нашата. Ние имаме нужда от висока ефективност и шанс за преструктуриране на икономиката, а не от заробване. Ще дойде момент, в която тази технология ще е ефективна и ще си струва, но не му е дошло времето.

Допълнение от 12/10/2009

Бяха направени два много хубави коментара от потребител – men, които ви приветствам да прочетете. До голяма степен някои от нещата се покриват:

Пъри коментар за зелената енергия

Втори коментар за зелената енергия

Tags:

17 Responses to “Зелената електроенергия – поредния паразит в икономиката?”

  1. Dom Parvanovi 26.09.2009 at 15:44 #

    Има идея в това 20% от енергията на ЕС да идва от ВЕИ и тя е един вид хедж срещу поскъпване на енергоностиелите в бъдещето при наближаване на изчерпването им. Тези 20 или повече процента никога няма да струват повече отколкото сега и това е гарантирано. Даже се предвижда някакви намаления на сегашните субсидирани им цени след време. Разбира се идеята не е за близките години, но по добре да се мисли отрано а не както тук сме свикнали в последния момент.

  2. Емилиян Танев 26.09.2009 at 23:46 #

    Надявам си да си прав във връзка с договорките на цените.

    Защото аз имам приятел, който учства в подобни проекти – фотоволтатични централи и той ми разкри тази информация… Договор 25! години.

    Образуването на цената е върху останалите източници, което ще ги предпази от инфлация и каквото и друго да остане…. Пак казвам, информацията лично не съм я проверявал, просто ми беше интересно, дали някой знае нещо повече.

  3. kurta007 27.09.2009 at 20:59 #

    Наистина е така ,и доколкото знам това е директива от самия ЕС .Енергията от неизчерпаеми източници да се изкупува на по-високи от себестоиноста и цени за да се стимулира изграждането и развитието на такъв вид енергия.
    За мен това е правилната политика.

  4. Емилиян Танев 28.09.2009 at 10:19 #

    Здравей!

    Разбираемо е да се развиват такива източници на енергия, но според мен трябва да става много контролируемо и по малко. Тъй като при рязък растеж, а индикации за такъв има, на подобен тип централи, то енергията ще поскъпне рязко при нас и ние ще плащаме сметката.

    Мощностите от подобни проекти трябва да се контролират и да са в много малка пропорция спрямо останалите, докато технологиите не станат ефиктивни и себестойността на падне. В момента, ако те станат над 20%, това ще си е чисто икономическо робство на крайния потребител.

    Поздрави,
    Емо

  5. Dom Parvanovi 30.09.2009 at 12:17 #

    Не съм много запознат с въпроса, но за енергията от ВЕИ мисля има правило свързано с намаляването на цените с по 5% годишно до премахване на субсидията. Мисля че в Германия от догодина почват да го прилагат, незнам къде сме ние засега. Процеса ще е дълъг във времето но ЕС мисли от рано и това е похвално.

  6. men 10.10.2009 at 23:35 #

    Здравейте,

    аз съм за възобновяемата енергия, но също искам да ви споделя малко факти, на които сега почти никой не обръща внимание, но ме притесняват в дългосрочна перспектива.

    1. Основните инвеститори в „зелена енергия“ в България са чуждестранни компании, които правят тези инвестиции като закупуват вятърни генератори или соларни панели основно от Европейски фирми или китайски производители.

    Това е основния инвестиционен разход в размер на десетки милиони евро, който се прави. Тези пари не влизат в България, от самата инвестиция като кеш се заплащат само земята, върху която ще е изграден проекта, смяната на статута, малко подкупи за съответните разрешения и работни заплати на българските подизпълнители.

    2. Feed-in tarrif-ата, с която се стимулира изграждането на такъв тип инсталации и е в ПЪТИ по-висока от цената от конвенционална енергия, се разпределя за изплащане от всеки един българин и тези пари излизат от държавата, към чуждестранните инвеститори! Всеки месец, дори вече за оабонатите на E.on си има и графа в сметките за „зелена енергия“, можете да си го проверите, за другите енерго-разпределителни компании не знам дали вече го отчитат и в сметките за потребителите с отделна графа.

    Все още това са малки суми, стотинки, но ги умножете по няколко милиона абоната, по 12 месеца в годината и факта че постоянно ще нарастват и вижте какво ще се получи :)

    3. Срока с който държавата се обвързва е доста дългосрочен…25 г. за фотоволтаичните инсталации и то за „цялата енергия произведена от централите“. Доста сигурен пазар :)

    4. Проблема е че не се инвестира в ТЕХНОЛОГИИ, които да стимулират развитието на ефективни методи, а се стимулира ПРОИЗВОДСТВОТО на ток от все още слабоефективни технологии – за соларните панели тип thin film или poly cristalyne е между 12 – 16 %!!!

    Само за сравнение – генератор на Стърлинг (за съжаление е подходящ за пустинни райони, какъвто все още не сме :) е около 40% , а е толкова прост и ефективен, и е измислен през 19 век от свещенник :)

    5. Тарифите в България се очаква да бъдат повишени и да не се намалят, поне докато не стигнем целите си заложени от ЕС.

    Докато това стане и пазара се насити ще минат няколко години, в които ще имаме гарантирано поскъпване на електроенергията, което от своя страна ще окаже влияние върху цялата икономика.

    6. В България вече отвориха 2 завода за панели, което е добре, но изграждането на многото инсталации ще отвори основно временни работни места – по време на изграждането им. После те се управляват автоматично, ще трябват няколко пенсионера за охрана и малко инженери за поддръжка само.

    7. и само за сравнение – в момента повтаряме много добре модела както се разви в Испания, първо с хотелите, сега с възобновяемата енергия – бурно, рязко и по много, и после сърбаме супата :)

    Дано този път поне се поучим от грешките на другите преди да са станали и наши :)

    Поздрави и до скоро :)

  7. men 12.10.2009 at 11:42 #

    Още малко инфо от агенцията за чуждестранни инвестиции за мащабите на задаващата се вълна от „зелена енергия“ в България.

    Обърнете внимание на заявените мощности сравнени с мощностите на АЕЦ-Козлодуй (работещите 5-ти и 6-ти блок в момента са 2000 MW.), както и какво е положението вече в Испания и Германия :) Приятно четене :)

    „Само за периода от 2008 до средата на 2009 г. в НЕК са постъпили искания за присъединяване на вятърни и слънчеви централи към електропреносната мрежа за 8400 MW. Това каза Тодор Тодоров от Националната електрическа компания. Допреди това заявките са общо за 2060 MW, допълни той.
    Затрупани сме с искания за инвестиции във вятърни и слънчеви централи, съобщи за в. Пари и Костадинка Тодорова, шеф на дирекция Енергийна ефективност в Министерството на икономиката, енергетиката и туризма. Според нея през тази година изобщо не може да се говори за спад на интереса, а дори напротив. От 159 MW инсталирани досега ветроенергийни мощности към края на годината те ще достигнат 330 MW, сочи информация на министерството. Една от причините е, че у нас има големи преференции за подобни проекти, което създава силен инвеститорски стимул. В Испания и Германия вече не се предлагат такива преференции заради пренасищане от възобновяема енергия, поради което погледите се насочват към нас, посочи Тодорова.

    Финансирането
    Затова и по-голяма част от инвеститорите са чужди фирми, които търсят местни партньори, посочи Тодорова. Причината за тази тенденция се корени основно в осигуряването на финансиране. По принцип няма банка, която да откаже кредит за проекти за възобновяема енергия, коментира за в. Пари Велизар Киряков, председател на Асоциацията на производителите на възобновяеми източници. Заради икономическата криза обаче банките станаха по-взискателни към инвеститорите, допълни той. Преди се изискваше около 5-7% самоучастие, докато сега банките изискват поне 15-20% собствени средства. Българските банки обаче не разполагат с ресурси, за да финансират големи проекти за вятърни централи, тъй като една вятърна турбина от 2 MW струва около 3 млн. EUR, посочи Киряков. Затова и едни от най-големите паркове у нас, които тези дни започнаха експлоатация, са на компании като американската AES и италианската Enel. По-малките фотоволтаични централи обаче може да бъдат подсигурени и с местни финанси, смята Киряков.

    Притеснения
    Сериозните намерения за инвестиции в този сектор пораждат и още по-сериозни притеснения дали електропреносната мрежа ще може да поеме това огромно ново натоварване. Според Тодор Тодоров, за да постигнем заложените цели на ЕС за 20% използване на екоенергия, ще е достатъчно инсталирането на 5 хил. MW, което е по-малко от половината от сегашните заявки.

    Отделно само в област Добрич до момента има проекти за около 4100 MW. За тяхното присъединяване ще са нужни около 300 млн. лв., които трябва да бъдат дадени от Националната електрическа компания, допълни Тодоров. Затова от Министерството на енергетиката подготвят промени в закона за възобновяемите източници, според които ще се създадат изисквания за разнообразен енергиен микс от екологични източници.“

  8. Високата цена на тази енергия я плащаме, точно заради това че е нямало инвестиции в технологии, които да позволят поевтиняване на себестойността им. България е единствената държава в която правителството НЕ изкупува зелената енергия а е оставило това на електроразпределителните дружества. В резултат – те няма стимул да я изкупуват, защото им намалява печалбите и прилагат всякакви спънки внедряването на нови мощности да не се увеличава бързо. При проектирането на централи с малка мощност оскъпяването на цената достига до 1/3 , което включва разходи по документация, плащане такси, подкупи и т.н за което можем да сме благодарни на другарчетата от БСП.
    Сега когато е „модерно“ и задължително да се внедряват ВИЕ, и се хвърлят маса пари във разработка на по-евтини фотоволтации естествено се очаква цената им да пада. Някъде между 2025 и 2035 се очаква цената на произведената енергия от тях да се изравни по себестойност с тази от АЕЦ. Ако този технологичен щурм се бе случил 20 годинки по-рано – сега енергийната картинка щеше да е много по-различна.

  9. Емилиян Танев 30.10.2009 at 14:08 #

    Съгласен съм да има инвестиции в нови технологии, но това да не става на гърба на всички.

    В момент на световна криза и такъв бум, това би спънало силно икономиката.

    Когато, това нещо се насърчава в период на рестеж и става постепено, всичко е ОК.

    А и няма нищо лошо тези технологии да се развиват в други държави и чак когато станат ефективни да се развиват при нас!

  10. „А и няма нищо лошо тези технологии да се развиват в други държави и чак когато станат ефективни да се развиват при нас!“
    Аз искам да живея в страна с високи доходи, странно е да искаш да бъдем бананова република.

  11. Nina Kolcheva 26.02.2010 at 17:00 #

    Uvajaemi subesednici v tazi diskusiq,

    Izglejda che mnogo ot faktite sa vi izvestni, no ot prakticheski opit moga da vi spodelq, che Bulgaria ne predlaga „na tepsiq“ burz cash flow za chujdestranni investitori. Tvurdenieto che nikoq banka ne bi otkazala da finansira VEI proekt sushto e dalech ot istinata. Ot 3 godini se opitvame da finansirame proekta koito razvivame v oblast kavarna i dosega s 2 otkaza v pregovori s 3-ta banka.

    Bulgarskiq pazar vse oshte krie golemi riskove za investitorite kato lipsa na seriozna i stabilna zakonova ramka, currency risk (fakta che sme vurzani kum valuten board), neqsnota po procesite na pridobivane na licenzi, lipsa na kvalificirani kadri pri izgrajdaneto na VEI centrali i t.n.

    Blagopriqtnata tarifa za solarni parkove e blagopriqtna samo na pruv pogled. Spored zakona zelenata dobavka kum osnovnata cena moje da spada s maximum 5% godishno. Imaiki predvid, che razmera na dobavkata e nad 85% ot obshtata cena ako se realizira spad na zelenata dobavka s 5% vsqka godina, sled 25 godini cenata na izkupuvanata energiq shte se izravni sus srednata pazrna cena i investiciqta shte e neuspeshna s mnogo nisuk IRR i pochti nikakva pechalba sled vazvvrushtaneto na zaema kum finansirashtata banka.

    Izgrajdaneto na edin vqturen park naprimer e mnogo slojen i dulgosrochen proces i iziskva uchastieto na nad 10tina vidove podizpulniteli. Tui kato v BG podgotveni kadri nqma, specialisti se izprashtat ot chujbina, koeto oskupqva proektite strashno mnogo. da ne govorim za korupcionniq natisk i bjurokratichnite proceduri na koito nashta firma e podlojena ot administraciqta v stranata

  12. Емилиян Танев 26.02.2010 at 17:19 #

    Приятели,

    Разберете финансирането на подобни неефективни проекти води до следното:

    1. Изземване на пари от данъкпладците
    2. Получаване на парите от малка група изпълнители
    3. Развитие на индустрията свързана с производство на мощности (няма такава в БГ или е изключително малка)

    => Намаляне на общото благосъстояние на Българите (до спад в Икономиката и доходите).

    Знам, че е трудно да бъде проумяно, но се замислете дълбоко до какво води това.

  13. men 01.03.2010 at 9:25 #

    Здравейте и от мен,

    Бих искал да добавя нещо конструктивно относно коментара на Nina Kolcheva.

    Съгласен съм с бюрокрацията и „стимулите“. Въпреки това определени фирми са склонни да „дават стимули“ и да изграждат вятърни паркове. Каварна е добро място за пример:)
    Въпреки че пак някой май не е получил своето и част от перките на AES още стоят не присъединени в мрежата:)

    Относно банките,които финансират такива проекти – не знам с какви имате отношения но с българските няма смисъл :) Те нямат пари за такива проекти а и лихвите на Unicredit на пример са толкова високи за фотоволтаични централи че правят инвестицията безсмислена. А на всичкото отгоре и те връзват, като ти казват с кой да си избереш да ти прави панелите, проектирането и тн., знаеш за коя фирма ти говоря:)

    Инвестициите на чуждите инвеститори са винаги през чужди банки, и разликата в лихвените проценти е осезаема:) Да не говорим че има възможност да се използва и експортно финансиране на преференциални условия:)

    Относно спада на цената – тези 5 % „има възможност да се редуцира“, но другата част при формирането на цената е от „средните разходи за производтво на енергия в страната“, което означава че всяка година ще има поне минимално повишение. Пример – миналата седмица енергоразпр. дружества отново необосновано поискаха увеличение на тока, и пак ще си го получат:)

    До 2015 година в БГ няма да имат основание да смъкнат цената, защото:
    1. Не сме си покрили критериите :)
    2.Лобито на „зелената енергия“ е твърде силно в ЕС и дори в световен мащаб вече и едва ли биха ни позволили да си играем по желанието на нашите потреители.

    Това което става сега в Германия, Испания и Италия за намаляването на техните тарифи е в резултат на прекалено голямата алчност на „зелените енергитици“ където feed-in тарифите бяха безумно високи, направени с цел „насърчаване на инвестициите“ години наред:) И естетвено бяхме свидетели на още един „слънчев балон “ в Испания:)

    Дори и да започнат след няколко години да редуцират цената 25 години си е доста дълъг период за 1 човешки живот:) Да не говорим че се премахват принципите на пазарна икономика чрез такива „задължения да се изкупува цялата произведена енергия“ :)

    Това, че няма финансиране е временен проблем, който не е заради нас си, ами заради кризата, която възпрепятсва чужденците да излеят милиарди в такива проекти в БГ на евтино:)

    При положение че поне 5-6 % от енергията ни ( сега около 9-10 % е от ВЕЦ-ове, и изградено до 2020 г, все пак сме още 2010 за да постигнем цел от 16 %) трябва да е от слънце и вятър, (Които на този етап са ниско ефективни технологии (за да им излезе по евтино на инвеститорите ) и в същото време, това означава че голяма част от приходиде от ток ще бъдат изнасяни легално от страната – за изплащане на кредитите и на оборудването.

    Но проблемът е не само че ще бъде изнасян национален доход, но и че цялата индустрия ще ангажира човешки и технически потенциал от българи, които реално няма да допринесат за увеличението на БВП на страната.
    Да, тези които от нас успеят да го направят – ще имат добри доходи за доста години на пред, но реално за икономиката ще има негативен резултат в дългосрочен план.

    Надявам се да съм бил конструктивен:) ще се радвам да коментираме темата и да намерим вариант как може наистина да превърнем негативните последици в положителни:) Сигурен съм че има начин, просто още не сме го осъзнали:)

  14. киликанзер 03.03.2010 at 21:21 #

    @Men!!!Човече уточни мощностите в постоянен режим на натоварване ,при реални условия!!! Не ми сравнявай непостояни пощности по пик произведена енергия!!!Не заблуждавай хората.АЕЦ генерира постоянно тези мощности!Когато няма вятър да завърти турбините ,или вечер слънце да генерира електричество в панелите , какви мощности сравняваш?Що за простотии!!!Нали ако се включат такива мощности в енергийната мрежа , ще„ изправят косите“ на диспечерите от постоянно комутиране на непостояни мощности.

  15. киликанзер 03.03.2010 at 21:39 #

    Сега!Въпреки, че работя в сферата на зелените проекти(не в БЪлгария)съм категорично против мега проектите!Изграждането на мега –генераторни паркове ощетява и загробва икономиката .Второ води до проблеми в преносимата мрежа!Това не са постояни мощности,непридвидим са и нямат стойност за енергетиката –като общност от стабилни мощности!Разходите за мега паркове са несъизмерими с икономическия им ефект!Мега проектите са загробващи за икономиката и облагодетелстват единствено „зелените мафиози“,които ще превърнем в 25 годишни рентиери .Стойностни за енергийната продуктивност са разходите по „овладяване“ на загубите при преноса,модернизиране на преносните мрежи, ефективното използуване на енергииния продукт.Какво смятаме да правим в бъдеще?Да изграждаме нови мощности или да облекчаваме съществуващите като разтоварваме енергиината система от излишните загуби,неефективно използуване!Всичко друго в една държава без капитални ресурси е само химера!

  16. киликанзер 03.03.2010 at 21:50 #

    Всъщност @Man,по горната ми забележка е към цитата, който си логнал.Иначе разбира се позицията ти е правилна.

    –„Обърнете внимание на заявените мощности сравнени с мощностите на АЕЦ-Козлодуй (работещите 5-ти и 6-ти блок в момента са 2000 MW.), както и какво е положението вече в Испания и Германия :) Приятно четене :)

    „Само за периода от 2008 до средата на 2009 г. в НЕК са постъпили искания за присъединяване на вятърни и слънчеви централи към електропреносната мрежа за 8400 MW. Това каза Тодор Тодоров от Националната електрическа компания. Допреди това заявките са общо за 2060 MW, допълни той.“

  17. киликанзер 03.03.2010 at 21:55 #

    Иначе по гъвкави консуматори на електрически мощности са домакинствата .Нищо не им пречи да си инсталират фотоволтаици по покривите, или вятърни турбини в задния двор.Там вече колко ще им струва киловата и колко години ще изплащат съоръженията си е техен проблем.

Leave a Reply